Het opstellen van een curriculum vitae (cv)

Je cv bevat in één overzicht informatie over jezelf, je opleidingen/cursussen, werkervaring, vaardigheden en interesses. Zo krijgt de lezer snel een beeld van jou en je kwaliteiten.

Je cv is niet een vast document. Pas deze altijd aan op de functie waarop je gaat solliciteren. Alleen informatie die relevant is voor de vacature is van belang. Alle overige informatie kun je eventueel kwijt in een sollicitatiebrief of tijdens je sollicitatiegesprek. Zo houd je je cv overzichtelijk.

Er zijn geen vaste regels voor het opbouwen van een cv. Wel bevat een cv vaak de volgende onderdelen:

Persoonlijke gegevens:
naam, adres, telefoon, email, geboortedatum en -plaats, burgelijke staat en nationaliteit.
Opleidingen/cursussen: welke opleidingen/cursussen heb je gevolgd en welk diploma heb je behaald.
Werkervaring:
Vermeld begin- en einddatum en welke functie je had. Ook stages, vakantie- en vrijwilligerswerk horen hierbij.
Vaardigheden:
Benoem handige vaardigheden die van pas kunnen komen, zoals beheersing van bepaalde computerprogramma's en vreemde talen.
Hobby's en sport:
Wat doe je in je vrije tijd? Laat je interesses zien zodat je cv persoonlijk wordt